Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak na rakovinu ?

Sedím u kávy s bývalým kolegou z gymnázia Danielem-říkali jsme mu Dan. Dan byl výborný student, po maturitě šel na lékařskou fakultu a v roce 1969 práskl do koní  a s několika lety lékařské praxe u nás, se objevil v Americe.

"Povídej mi o sobě, o Americe, co jsi dělal, o radostech, zklamáních, byla nějaká"... ptám se a koukám  na toho starého kluka.

"Ale to víš , že jo" mručí Dan, "to víš že jo", pokračuje a muchlá se v kafe." Tady jsem začínal s chirurgií, tam jsem chtěl pokračovat, podařilo se to po nostrifikaci diplomu, pouštěli mě k tomu a koukali mi na ruce, profesora jsem měl za zády, byl jsem pochopitelně nervozní, ale chápal jsem je...život ať je jakýkoliv je něco výjimečného a v chirurgii  zmýlená platí, zatraceně platí...Byl jsem dost dobrý, ale ne výborný, a když mě před dvaceti pěti lety zemřela dcera Marianne na rakovinu prsu, byl jsem nešťastný a zoufalý tou lidskou a lékařskou nemohoucností, nedostatečností. Praštil jsem s chirurgií, myšlení na zloducha rakoviny mě neustále pronásledovalo, nesoustředil jsem se, myslel na její záludnosti, absolutně nekontrolované chování. 

Nespal jsem, v noci jsem otevřenýma očima koukal do stropu a plakal a vyčítal si, že jsem Marianne nedokázal pomoci. Ráno se  mi skalpel  chvěl v rukou. Šel jsem od toho-musel jsem jít od toho. Pustil jsem se do studia léčiv, snažil jsem se pochopit jednání tohoto živého organismu, pochopit jeho možné další cesty.

 Vymetal jsem výzkumáky, četl a četl  věci o nádorové biologii a medicíně-strašná cesta-, jenom za rok je o rakovině  napsáno sto tisíc článků. Hodiny jsem čuměl do mikroskopu, začal jsem se věnovat mamografickému skreeningu, genetice nádorů, úloze buněčného cyklu v normálních a rakovinných buňkách, abych se utvrdil, že  chirurgie je pořád nejdůležitější v  léčení rakoviny, ale..... že stále prohráváme i přes radioterapii, prevenci, genetiku, i chirurgii. Každý druhý Američan- muž dostane ve svém životě rakovinu, každá třetí žena! Narůstal ve mně pesimismus.

Představ si denně se setkávat s nemocnými s  touto strašnou a neuchopitelnou nemocí, kde několik generací lékařů, chemiků, biologů se snaží vymýšlet nové a zvítězit nad smrtí.   Daří se někdy více, někdy málo, někdy vůbec. Zklamání. Jak se podívat těm postiženým lidem do očí, jak říci matce, že její dítě....atd."

Dan měl oči v šálku nedopité kávy.

A pokračoval.  " Představ si hledání  skutečně jehel v kupě sena, člověk má 21000 genů, mimo to má lidský genom i 20 000 pseudogenů- lidský genom má 3 miliardy párů bází, všecko to složeno ze základních prvků života uhlíku, vodíku, kyslíku, dusíku, fosforu pospojovaných  mezi sebou, tvořících složitější sloučeniny a to je vlastně základ našich bílkovin. Báze- thyamin-adenin -cytosin -uracil. Všechno jde-buňky se rodí a umírají a rodí se nové, dokonalá souhra buněk  věky získaná, věky prověřovaná, denně se obměňuje až 30 miliard buněk....

A pak najednou prásk. Mohou být napadeny virovou infekcí, pochopitelně nejenom viry, roli hraje genetika, vnější prostředí,  přirozená i získaná imunita, buňky se brání, pokud není imunita těla dokonalá, podléhají, jsou ničeny , nedokážeme si představit tu kombinaci možností co se může stát. Je to neustálý boj mezi životem a koncem života, boj o přežití, mutace a zase mutace, boj o život od začátku lidstva.

Nekontrolované dělení těch podivných expanzivních  rakovinných buněk, exponenciální množení, jejich schopnost se skrývat v napadeném organismu i při nejintenzivnější léčbě a napadnout vzdálený orgán. A to i po letech. Hrozný nepřítel

 Daniel měl náhle zamlžené oči , snad si vzpomněl na svou Marianne.

"Jednou" pokračoval Daniel "mně v laboratoři navštívil můj známý -povoláním filozof a diplomat. "Povídej mi o té rakovině " řekl . "Zajímá mě co věda vymyslela."
"A já mluvil. Bylo to ve mně jel jsem jako kolovrátek, on poslouchal. A pak přišel ještě jednou a potom ještě několikrát. Nakonec mi řekl : 

"Vy bojujete Dane s tou potvorou tak jak od pradávna bojují lidé mezi sebou. Chtějí území, chtějí vládnout- mužské, samčí ego, chce větší území větší prostor. Nedívají se na ztráty. Chceme to tedˇ a hned. Mám pocit Danieli, že podobný boj vede lidstvo s rakovinnými buňkami, byť samozřejmě , je to zatraceně jiná situace. Princip je myslím stejný. Buď vítězství nebo prohra.

Ale ....Danieli, možná je nutný kompromis. V politice i ve válce, když je nějaká strana "u konce s dechem" , je  možná záchrana. Jednání.  Diplomacie .Dáme vám něco co chcete, vy ale musíte odejít z našeho území atd. Nebo také vám dáme kus toho našeho území,  ...a třeba si pak potřeseme rukou.

Co kdybyste Dane,..... co kdybyste, nabídli podobný smír  s podobnou diplomacií těm darebákům neporazitelným rakovinným buňkám ? A řekli jim . Pochopitelně medicinálně- vy když zvítězíte-bude vás to stát hodně sil a hodně vašich buněk-kamarádů přijde o život .Ale pak -vy zvítězíte a zároveň prohrajete. Zemře ten jedinec, nad kterým jste sice zvítězili ale s jeho smrtí je to i vaše smrt. Pokud se domluvíme, tím že vám dáme určité území, tedy kus lidského těla a budeme vás třeba  zásobovat živinami na vaše množení, ale pozor......omezeně,  vy bude žít dál tak dlouho pokud bude žít ten napadený jedinec. Není to pro vás vlastně výhra" ?

"Víš kamaráde , to mě vrtá neustále hlavou ", řekl mi Dan a dopil studenou kávu.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michael Pálka | neděle 31.12.2023 14:28 | karma článku: 20,66 | přečteno: 723x
  • Další články autora

Michael Pálka

Čepiga a ti druzí....

jsou ruští hoši vyznamenaní za své skutky Vladimírem Putinem, kteří s velkou pravděpodobností měli svoje nepokojné prstíky v případě výbuchu skladu trhavin, zbraní, výbušnin a dělostřeleckých granátů v roce 2014 ve Vrběticích.

6.5.2024 v 22:42 | Karma: 12,05 | Přečteno: 267x | Diskuse| Politika

Michael Pálka

Fiala a Biden....a další...

Něco jsme vymysleli, získali na to eura od bohatších států, Ukrajina dostane, tedy snad, tolik potřebné dělostřelecké náboje, fajn, dobrý.

20.4.2024 v 18:09 | Karma: 16,46 | Přečteno: 635x | Diskuse| Politika

Michael Pálka

Euro-a jak to vidí....

I stalo se před několika dny. Mladící a holčiny kladli otázky týkající se eura životem vycepovaným a opatrností překypujícím ekonomům u Václava Moravce v debatě o euru.

30.3.2024 v 20:47 | Karma: 15,06 | Přečteno: 501x | Diskuse| Společnost

Michael Pálka

Horní Cerekev a ještě kousek dál...

Pravda, není to divočina jakou prožíval Alberto Vojtěch Frič, ale potloukat se po místech české a moravské historie, koukat na často pozoruhodnou rukodělnou lidskou invenci v městečkách a městysech kraje Vysočiny, vás uspokojí.

21.3.2024 v 12:15 | Karma: 11,29 | Přečteno: 232x | Diskuse| Společnost

Michael Pálka

7 hodin do Volar-8 hodin do New Yorku...

Je to tak. Z Brna vlakem s jedním přestupem je to téměř časově stejné jako eroplánem z Vídně do New Yorku.Ale řeknu vám....je lepší zvolit úhledné Volary, než divočácký New York.

6.3.2024 v 20:28 | Karma: 12,94 | Přečteno: 371x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Za lov velryb se nestydí. Japonsko povolí odlov dalšího druhu plejtváka

12. května 2024  21:06

Japonsko zařadí plejtváky myšoky na seznam komerčně lovených velryb. Informoval o tom ve čtvrtek...

Putin chce vyměnit ministra obrany. Místo Šojgua navrhl Andreje Bělousova

12. května 2024  20:34,  aktualizováno  20:46

Ruský prezident Vladimir Putin navrhl jmenovat dosavadního prvního místopředsedu vlády Andreje...

Budoucnost Česka není nejrůžovější. Islamizaci se nevyhneme, říká sociolog

12. května 2024

Premium Podle sociologa Martina Potůčka nefunguje český stát tak, jak by měl. Počet zemřelých pravidelně...

Advokátovi Jelínkovi zapálili dvě auta a přívěs. Byla to odpověď mafie, říká

12. května 2024  19:42

Požár dvou aut a přívěsu pro koně vyšetřují karlovarští policisté. Žhář zapálil vozidla v...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

  • Počet článků 319
  • Celková karma 13,79
  • Průměrná čtenost 942x
Kverulant a nespokojenec, už dosti starý na to, aby se na dění kolem sebe díval z nadhledu věčnosti....někdy se to daří, mnohdy ne.

Seznam rubrik