Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak na rakovinu ?

Sedím u kávy s bývalým kolegou z gymnázia Danielem-říkali jsme mu Dan. Dan byl výborný student, po maturitě šel na lékařskou fakultu a v roce 1969 práskl do koní  a s několika lety lékařské praxe u nás, se objevil v Americe.

"Povídej mi o sobě, o Americe, co jsi dělal, o radostech, zklamáních, byla nějaká"... ptám se a koukám  na toho starého kluka.

"Ale to víš , že jo" mručí Dan, "to víš že jo", pokračuje a muchlá se v kafe." Tady jsem začínal s chirurgií, tam jsem chtěl pokračovat, podařilo se to po nostrifikaci diplomu, pouštěli mě k tomu a koukali mi na ruce, profesora jsem měl za zády, byl jsem pochopitelně nervozní, ale chápal jsem je...život ať je jakýkoliv je něco výjimečného a v chirurgii  zmýlená platí, zatraceně platí...Byl jsem dost dobrý, ale ne výborný, a když mě před dvaceti pěti lety zemřela dcera Marianne na rakovinu prsu, byl jsem nešťastný a zoufalý tou lidskou a lékařskou nemohoucností, nedostatečností. Praštil jsem s chirurgií, myšlení na zloducha rakoviny mě neustále pronásledovalo, nesoustředil jsem se, myslel na její záludnosti, absolutně nekontrolované chování. 

Nespal jsem, v noci jsem otevřenýma očima koukal do stropu a plakal a vyčítal si, že jsem Marianne nedokázal pomoci. Ráno se  mi skalpel  chvěl v rukou. Šel jsem od toho-musel jsem jít od toho. Pustil jsem se do studia léčiv, snažil jsem se pochopit jednání tohoto živého organismu, pochopit jeho možné další cesty.

 Vymetal jsem výzkumáky, četl a četl  věci o nádorové biologii a medicíně-strašná cesta-, jenom za rok je o rakovině  napsáno sto tisíc článků. Hodiny jsem čuměl do mikroskopu, začal jsem se věnovat mamografickému skreeningu, genetice nádorů, úloze buněčného cyklu v normálních a rakovinných buňkách, abych se utvrdil, že  chirurgie je pořád nejdůležitější v  léčení rakoviny, ale..... že stále prohráváme i přes radioterapii, prevenci, genetiku, i chirurgii. Každý druhý Američan- muž dostane ve svém životě rakovinu, každá třetí žena! Narůstal ve mně pesimismus.

Představ si denně se setkávat s nemocnými s  touto strašnou a neuchopitelnou nemocí, kde několik generací lékařů, chemiků, biologů se snaží vymýšlet nové a zvítězit nad smrtí.   Daří se někdy více, někdy málo, někdy vůbec. Zklamání. Jak se podívat těm postiženým lidem do očí, jak říci matce, že její dítě....atd."

Dan měl oči v šálku nedopité kávy.

A pokračoval.  " Představ si hledání  skutečně jehel v kupě sena, člověk má 21000 genů, mimo to má lidský genom i 20 000 pseudogenů- lidský genom má 3 miliardy párů bází, všecko to složeno ze základních prvků života uhlíku, vodíku, kyslíku, dusíku, fosforu pospojovaných  mezi sebou, tvořících složitější sloučeniny a to je vlastně základ našich bílkovin. Báze- thyamin-adenin -cytosin -uracil. Všechno jde-buňky se rodí a umírají a rodí se nové, dokonalá souhra buněk  věky získaná, věky prověřovaná, denně se obměňuje až 30 miliard buněk....

A pak najednou prásk. Mohou být napadeny virovou infekcí, pochopitelně nejenom viry, roli hraje genetika, vnější prostředí,  přirozená i získaná imunita, buňky se brání, pokud není imunita těla dokonalá, podléhají, jsou ničeny , nedokážeme si představit tu kombinaci možností co se může stát. Je to neustálý boj mezi životem a koncem života, boj o přežití, mutace a zase mutace, boj o život od začátku lidstva.

Nekontrolované dělení těch podivných expanzivních  rakovinných buněk, exponenciální množení, jejich schopnost se skrývat v napadeném organismu i při nejintenzivnější léčbě a napadnout vzdálený orgán. A to i po letech. Hrozný nepřítel

 Daniel měl náhle zamlžené oči , snad si vzpomněl na svou Marianne.

"Jednou" pokračoval Daniel "mně v laboratoři navštívil můj známý -povoláním filozof a diplomat. "Povídej mi o té rakovině " řekl . "Zajímá mě co věda vymyslela."
"A já mluvil. Bylo to ve mně jel jsem jako kolovrátek, on poslouchal. A pak přišel ještě jednou a potom ještě několikrát. Nakonec mi řekl : 

"Vy bojujete Dane s tou potvorou tak jak od pradávna bojují lidé mezi sebou. Chtějí území, chtějí vládnout- mužské, samčí ego, chce větší území větší prostor. Nedívají se na ztráty. Chceme to tedˇ a hned. Mám pocit Danieli, že podobný boj vede lidstvo s rakovinnými buňkami, byť samozřejmě , je to zatraceně jiná situace. Princip je myslím stejný. Buď vítězství nebo prohra.

Ale ....Danieli, možná je nutný kompromis. V politice i ve válce, když je nějaká strana "u konce s dechem" , je  možná záchrana. Jednání.  Diplomacie .Dáme vám něco co chcete, vy ale musíte odejít z našeho území atd. Nebo také vám dáme kus toho našeho území,  ...a třeba si pak potřeseme rukou.

Co kdybyste Dane,..... co kdybyste, nabídli podobný smír  s podobnou diplomacií těm darebákům neporazitelným rakovinným buňkám ? A řekli jim . Pochopitelně medicinálně- vy když zvítězíte-bude vás to stát hodně sil a hodně vašich buněk-kamarádů přijde o život .Ale pak -vy zvítězíte a zároveň prohrajete. Zemře ten jedinec, nad kterým jste sice zvítězili ale s jeho smrtí je to i vaše smrt. Pokud se domluvíme, tím že vám dáme určité území, tedy kus lidského těla a budeme vás třeba  zásobovat živinami na vaše množení, ale pozor......omezeně,  vy bude žít dál tak dlouho pokud bude žít ten napadený jedinec. Není to pro vás vlastně výhra" ?

"Víš kamaráde , to mě vrtá neustále hlavou ", řekl mi Dan a dopil studenou kávu.

 

Autor: Michael Pálka | neděle 31.12.2023 14:28 | karma článku: 20,66 | přečteno: 723x
  • Další články autora

Michael Pálka

Fiala a Biden....a další...

Něco jsme vymysleli, získali na to eura od bohatších států, Ukrajina dostane, tedy snad, tolik potřebné dělostřelecké náboje, fajn, dobrý.

20.4.2024 v 18:09 | Karma: 16,46 | Přečteno: 624x | Diskuse| Politika

Michael Pálka

Euro-a jak to vidí....

I stalo se před několika dny. Mladící a holčiny kladli otázky týkající se eura životem vycepovaným a opatrností překypujícím ekonomům u Václava Moravce v debatě o euru.

30.3.2024 v 20:47 | Karma: 15,06 | Přečteno: 500x | Diskuse| Společnost

Michael Pálka

Horní Cerekev a ještě kousek dál...

Pravda, není to divočina jakou prožíval Alberto Vojtěch Frič, ale potloukat se po místech české a moravské historie, koukat na často pozoruhodnou rukodělnou lidskou invenci v městečkách a městysech kraje Vysočiny, vás uspokojí.

21.3.2024 v 12:15 | Karma: 11,29 | Přečteno: 232x | Diskuse| Společnost

Michael Pálka

7 hodin do Volar-8 hodin do New Yorku...

Je to tak. Z Brna vlakem s jedním přestupem je to téměř časově stejné jako eroplánem z Vídně do New Yorku.Ale řeknu vám....je lepší zvolit úhledné Volary, než divočácký New York.

6.3.2024 v 20:28 | Karma: 12,94 | Přečteno: 370x | Diskuse| Ostatní

Michael Pálka

Války a jak to všechno chápat...

Před několika dny jsem v Brně vyslechl přednášku o válkách a jejich příčinách. Sál byl nabitý, přednášející dobrý, udržel pozornost, střídaly se obrázky s komentáři.

24.2.2024 v 12:22 | Karma: 14,93 | Přečteno: 320x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18,  aktualizováno  11:25

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stojí, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:19

Nehoda zastavila v neděli dopoledne dopravu na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, jeden člověk zemřel

28. dubna 2024  11:15

V Ostravě na ulici Rudné poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Počasí v Česku ovlivní saharský prach, vytvoří oblačnost. Stoupá i riziko požárů

28. dubna 2024  7:47,  aktualizováno  10:32

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 318
  • Celková karma 13,32
  • Průměrná čtenost 945x
Kverulant a nespokojenec, už dosti starý na to, aby se na dění kolem sebe díval z nadhledu věčnosti....někdy se to daří, mnohdy ne.

Seznam rubrik